B E R N A R D  C Y K L O K L U B  S L O V A K I A
Meno:
Heslo:

Kto sme
O čo nám ide
Cykloakcie roku 2005
Akcie roku 2006
Akcie roku 2007
Akcie roku 2008
Akcie roku 2009
Akcie roku 2010
Akcie roku 2011
Akcie roku 2012
Akcie roku 2013
Akcie roku 2014
Zaujímavosti
Stanovy
Napíšte nám

2% dane



Priateľské cyklostránky:

Cykloklub Apollo
Klub Bratislavských Turistov
Cykloklub Nižná
Bike Team
CK Svätý Jur
Cyklo Slovakia Bratislava
Cyklopredajňa Športservis




Sicilia letecky, autom - a s vlastným bicyklom 2/2 28.8.2011 – 4.9.2011

Marsala
Dĺžka trasy: 181 km
2. časť: Západné pobrežie a výlety na ostrovy

Počet účastníkov: 12
Mapa

Sicília je najväčší ostrov v Stredozemnom mori rozlohou ako pol Slovenska. Turistov priťahuje svojou históriou, pamiatkami, pre našinca aj relatívnou tajuplnosťou a exotikou. Ani sami nevieme, ako sme sa rozhodli na tomto vzdialenom mieste absolvovať cykloturistiku.

B. Západná Sicília:

5./ Contrada Spagnola (Baglio Cudia) – Trapani a späť, 56 km, piatok, 2.9.2011., fotografie

Západná Sicília je porovnateľná s východnou, avšak na prvý pohľad sa zdá aj chudobnejšou. Cesta z miesta nášho ubytovania do Trapani viedla prímorskou nížinou s najvyšším prevýšením počas prechodu ponad diaľnicu. V úmornej horúčave vo vyprahnutej krajine bol príjemným osviežením občasný vetríkom od mora, ktorý sa svojou intenzitou nepodobal tomu na dunajskej hrádzi. Premávka na cestách bola menej frekventovaná, a tak tu boli podmienky na bicyklovanie lepšie ako na západe. Samozrejme, na špeciálne cyklocesty, ako sme zvyknutí z okolia Bratislavy, alebo Rakúska, bolo treba zabudnúť. Trapani bolo pôvodne Grékmi založené ako prístavisko pre neďaleké mestečko Erice (vid nižšie). Dnes má 70.000 obyvateľov, je to veľký dopravný uzol s letiskom južne od mesta a s veľkým prístavom hneď pri centre mesta. Historické centrum je malé, ale malebné, človek sa tam dobre cíti. Pre naše dievčatá bolo najdôležitejšie, že v tej páľave našli výbornú zmrzlinu a mohli sa okúpať na peknej pieskovej mestskej pláži.

6./ Contrada Spagnola (Baglio Cudia) – Trapani – Erice (750 mnm) a späť, 95 km, sobota, 3.9.2011., fotografie

Naši vrchári sa už nemohli dočkať dosiahnutia ďalšieho vrcholu – v historickom mestečku Erice, ležiacom na kopci Monte San Guiliano týčiacom sa nad Trapani. Úvod etapy bol rovnaký, ako pri predošlom výlete – po vyprahnutej rovine v tropickej horúčave do Trapani. Erice je krásne mestečko založené Grékmi a zničené bolo v prvej púnskej vojne. Ako všetky kúty Stredomoria, aj Erice zažívalo rôzne epochy po dobyvačných vojnách. Dnes sa tam vidia mestské hradby postavené ešte Féničanmmi, Saracénmi, hrad postavený Normanmi a ďalšie. Úzke uličky mesta Vás pomyslene zavedú až do stredoveku. Okrem zážitkov pri prechádzke mestom nám boli odmenou aj prekrásne výhľady na oblasť okolia Trapani. Z dolného mesta (Trapani) vedie pre menej zdatných do Erice aj lanovka – nevyskúšali sme.

7./ Contrada Spagnola (Baglio Cudia) – soľné polia (salt plains, Mozia, San Leonardo) – Marsala, 30 km, nedeľa, 4.9.2011, fotografie

V blízkosti nášho neďaleko-letiskového ubytovania boli polia na ťažbu soli, pri ktorých sa týčili veterné mlyny na odparovanie vody. Všade v okolí boli veľké biele kopce z vyťaženej soli. Soľné polia sa nachádzali v plytkej lagúne. Cez deň sa dalo preplaviť loďkou na ostrovček Mozia, kde sa nachádzalo aj múzeum, večer tu hrala živá hudba a stretávali sa vyparádení Sicílčania. Kúpanie bolo možné aj neďaleko nášho hotela Baglio Cudia, ale bolo treba zájsť ďalej niekoľko sto metrov. More však nebolo také čisté a lákave ako na opačnej strane ostrova – pod sopkou Etna.

Keďže sicílsku mafiu sme nestretli ani v posledný deň pobytu, mali sme v pláne navštíviť aspoň múzeum mafie (Mafia Museum) v Salemi, ale v tento deň bolo múzeum žiaľ zatvorené. Ako však konštatoval nemenovaný kolega cyklista, dnes nás už nemusí nikto ozbíjať, my im tie peniaze v hotovosti radi dáme aj sami, najmä pri poznávaní rôznych pláži, ruín či iných vykopávok, pri kupovaní predraženého europiva, či balenej vody. Bolo poučné vidieť, z čoho všetkého sa dá urobiť turistická atrakcia, ak sa dostatočne kvetnato opíše v rôznych „nezávislých“ turistických bedekeroch...

Poznávacie výlety:
8./ Liparské (Eolské) ostrovy (Isole Eolie/Isole Lipari), Milazzo, štvrtok 1.9.2011., fotografie

Liparské ostrovy sa nachádzajú 30 km na sever od Sicílie a sú vyhlásenou turistickou atrakciou. Tvorí ich 7 obývaných a desiatka neobývaných ostrovov vulkanického pôvodu. Východzím miestom bol prístav Milazzo na severovýchode Sicílie, jednosmerný lístok (Milazzo – Lipari) stál 16 € na osobu. na osobu. Z časových dôvodov sme si vybrali prehliadku len dva ostrovy – Lipari a Vulcano.
Ostrov Lipari je najväčší najľudnatejší a týči sa do výšky až 600mnm, nad mestom dominuje pevnosť s katedrálou San Bartolomeo, v meste je malá štrkovitá pláž. Po príchode do prístavu a mesta je človek prekvapený skromnosťou v porovnaní s ostatnými turistickými centrami. Požičali sme si starý Citroen (40 €), ktorý si ešte asi pamätal alžírsku vojnu spred 60 rokov, a vydali sme sa na cestu okolo ostrova. Občas sme museli auto do kopca aj tlačiť. Návštevou tohto ostrova sme boli dosť sklamaní.
Najbližší ostrov k Sicílii je Vulcano, na ktorom sa nachádza takmer 400mnm vysoký Veľký kráter (Gran Cratere). Z krátera neustále unikajú plyny, takže niet pochýb o tom že je stále „živý“ a ostrov je pokrytý žltou sírou usadeninou. Po výstupe z lode človeka privíta čierna pláž (Spiaggia negra) – kúpanie je tam príjemné. Najväčšou zaujímavosťou ostrova Vulcano je termálne jazierko – má vraj liečebné účinky na ochorenia kĺbov a kože. Toto prírodné termálne kúpalisko je plné silno zapáchajúceho bahna – zápach pripomínal zmes síry a hnoja a bol tak intenzívny, že sme len urobili povinnú fotku, a rýchlo preč! Obdivovali sme návštevníkov, ktorí sa do jazierka ponorili (vstupné 2€), ktorí keď vyšli z bahna a uschli, vyzerali celí bieli akoby od múky.

9./ Enna (pupok Sicílie) a Cefalù (hlava Sicílie) štvrtok, 1.9.2011., fotografie

Cestou z Catanie do Marsala sme sa stavili v dvoch turisticky zaujímavých mestečkách.
Mesto Enna leží na kopci vo výške 930mnm v strede Sicílie, preto ho nazývajú aj pupkom ostrova. Pupočná šnúra pripomína narodenie, ale tu to bolo skôr opačne – množstvo starých obyvateľov a obrovský cintorín na nás urobil dojem, že zatiaľ tu nepatríme. Výhľady na vyprahnuté sicílske vnútrozemie však stáli za to, oplatí sa na krátky čas sa tu zastaviť. Výhodou je aj skutočnosť, že leží neďaleko diaľnice Catania – Trapani.
Prímorské mestečko Cefalù leží na severnom pobreží Sicílie, jeho názov je odvodený od gréckeho slova označujúceho hlavu (κεφάλι, čítaj kefáli). Cefalù je považované za perlu severnej časti ostrova – tentokrát turistické príručky neprikrášľovali – mesto je skutočne malebné, s príjemnou atmosférou, navyše s peknými plážami. Veru, dala by sa tu stráviť aj pobytová dovolenka pri mori.

10./ Favignana ostrov (Egadské ostrovy, Aegadian Islands), sobota 3.9.2011., fotografie

Favignana je súostrovie 3 ostrovov 7 km vzdialených od západného pobrežia Sicílie. Jednosmerný lístok Trapani – Favignana stál 9 € na osobu. Loď nás priviezla do doslova „mŕtveho“ prístavu, kde nebolo možné si kúpiť žiadne občerstvenie, ani sa napiť vody... Jediným východiskom bolo požičať si nejaký vehikel – bicykel, motorku, alebo nejaký kabriolet bez dverí, či odviesť sa miestnym autobusom, ktorý premával len zopár krát za deň. Orientačné tabule odporúčali navštíviť zálivy Calla azzura a Calla rosa. Prenajatým autom (50 €) a s očakávaním nezvyčajných zážitkov sme sa vydali po prašnej ceste, až sme sa ocitli v prvom zo zálivov. Tam obrovské vlny azúrovo modrej farby udierali do skál, osviežiť sa plávaním by bola asi samovražda aj pre lepších plavcov. Pred nami v diaľke za vodou sa črtali obrysy mesta Marsala. Našťastie sme niečo povyše nad plážou objavili tavernu, kde bolo rušno a veľa opretých bicyklov. Rozhodli sme sa, že si urobíme okružnú cestu okolo ostrova. Avšak len čo sme sa ocitli na úzkych nebezpečných cestách lemovaných múrikmi, pozostatkami stavieb z minulosti a pustatinou, na okružnú cestu sme „zabudli“, zostala len snom. Vrátili sme sa späť a nakoniec sme predsa len našli jednu čistú piesočnú pláž pri prístave. Z pláže sme pozorovali turistov – tí, ktorí prichádzali, boli usmiati, plní očakávania, niektorí aj s kuframi – tí, ktorí odchádzali, sa už bez úsmevu a v panike tlačili na loď, zrejme v obave, aby si ich na tomto nehostinnom ostrove nenechali.

Poďakovanie:
Ďakujeme všetkým, ktorí sa podieľali na organizácii cyklozájazdu a pri jeho realizácii.


Súvisiace cyklovideo:
TRAPANI a ERICE
Zjazd na bicykli z Erice , Trapani na bicykli pri mori, Trapani v centre mesta na bicykli

MARSALA
Na bicykli neďaleko Maršala pri Baglio Cudia a Mozia
Nedeľná siesta neďaleko Marsala, pri soľných poliach

Predchádzajúca časť 1/2:
1. časť: Východné pobrežie



Naša rezidencia na západe bola v štvrti Spagnola

Posuvnou bránou vychádzame na výlety - otvárala sa magnetickým kľúčom.

Prvá západná etapa - vyprahnutou cestou v tropickej horúčave do Trapani.

Palazzo Cavarretta, tam začína hlavná trieda starého mesta Corso Vittorio Emanuele (pešia zóna).

Nábrežie na severe starého mesta - Viale delle Sirene

Mestská pláž na severe starého mesta.

Pohľad na staré mesto z hradieb.

V horúčave nám dobre padlo osvieženie.

Druhá západná etapa do historického mestečka Erice.

Išli sme cestou zo severu, odtiaľ do Erice vedie aj lanovka.

Stúpanie do výšky 750mnm bolo náročné pri teplotách okolo 40°C.

Prestávka na vyhliadke - za nami Trapani.

Cestou nahor bola kvalitná vozovka, ale pustatina a "zem nikoho".

Asi 3 km pred vrcholom zrazu "civilizácia", už bolo načase rehydratovať.

Konečne v cieli.

Vchod do stredovekého mestečka - pred nami úzka ulička Via Vittorio Emanuele.

Všade prítomné obchodíky so suvenírmi na "hlavnej" ulici.


Na Via Filippo Guarnotti, za nami kostol Chiese di San Pietro zo 14. storočia.

Hlavné námestie starého mestečka Erice - Piazza Umberto I.

Normanský hrad Castello di Venere, pôvodná stavba bola z 12.storočia.

Foto na vyhliadke, za nami severná strana ostrova.

Pohľady z Castello di Venere.

Pekné pohľady z výšky 750 mnm - vzadu Monte Cofano.

Tretia etapa na soľné polia - od hotela 200m bolo už more.

Cesta od nášho hotela smerom na sever.

Za nami už soľné polia.

Veterné mlyny pomáhali odparovať vodu.


Malý prístav, možno ísť na ostrov Mozia.

Na ostrove Mozia je múzeum a vykopávky z dôb Féničanov.

Všade soľné homole.

Dôkaz, že aj "z ničoho" sa dá urobiť turistická atrakcia.

Aj my sme sa pripojili...

Opúšťame saliny.

Späť na juh smer Marsala.

Lackovia a Miro.

Lacko M.



Marsala, na ulici Via Maggio.

Na ulici Via Giuseppe Garibaldi

Námestie Piazza della Repubblica

Na Piazza Repubblica,

Cestou domov.

Naše výlety - šoféruje Miro M.

Mesto Milazzo bol východiskový bol na Lipari

Prístav Milazzo, na kopci hrad zo 16. stor. Castello di Milazzo

Naša loď.

Ostrov Lipari a Volcano (v popredí).

Na ostrove Lipari sme si prenajali auto.

Cítili sme sa ako francúzski legionári v severnej Afrike pre 60 rokmi.

Bola to zábava, do kopca sme staručkému Citroenu museli aj pomôcť.

Pohľad na ďalšie ostrovy: Salina, Filicudi a Alicudi.

Prešli sme ostrov dokola, mali sme pekné výhľady, v zátoke mestečko Lipari.

Janette sa páčilo.

Prírodné kúpele na ostrove Volcano.

Pupok Sicílie - na kopci mesto Enna

Impozantný cintorín - pre región typický.



Pohľad z mestečka Enna do vnútrozemia.

Lacko M.

Aj my máme radi Cefalù

Pekné prímorské letovisko na severe ostrova.

Centrum mesta s katedrálou v štýle normanskej architektúry.

Katedrála - pôvodná stavba z 11. stor., neskôr prebudovaná.

Malebné uličky starého mesta.


Kopec, podľa ktorého je pomenovaný názov mesta Cefalù (hlava)

Sicílske vnútrozemie - kedysi obilnica Ríma, dnes ovocné sady a vinohrady.

Cyklobraňo.

Výlet na ostrovy Favignana - loďou z Trapani.


Chudobný prístav.

Bezradní turisti.

Požičovňa áut, motoriek a bicyklov.

Usmiaty Mirec šoféroval "naše" auto.

Braňo v prístave.

Cesty ostrovom, zatiaľ to "ušlo".



Mestečko Favignana.

Radnica na námestí Piazza Europa.

Braňo a Ingrid na prechádzke mestom.

Pláž pri prístave.


Pomaly naspäť prepravcom Ustica.

Náš kapitán.

Rozlúčka s ostrovmi.

Na záver už "balíme kufre".

Na letisku v Trapani ráno všetko pripravené.

Na úplný záver sicílsky znak: triskelion (tri ohnuté nohy) s hlavou Medúzy v strede.


Naspäť


 
 Bernardcykloklub.sk