B E R N A R D  C Y K L O K L U B  S L O V A K I A

Cyklo Slovakia Bratislava
Cyklopredajňa Športservis

Okolo Tatier 41. ročník 23.5. - 25.5.2008

Nižná - Zakopané - Suchá Hora - Tatranská Lomnica - Vysoké Tatry - Liptovský Mikuláš - Liptovský Trnovec - Huty – Nižná
Dĺžka trasy: 225 km

Cyklisti Bernard Cykloklubu sa zúčastnili druhýkrát podujatia organizovanom Cykloklubom Nižná Okolo Tatier - 41. ročník. Zájazd bol zorganizovaný aj v spolupráci s Cykloklubom APOLLO, ktoré zabezpečilo aj sprievodný druhý autobus Iveco s prívesom. Cyklojuraj mal ako víťaz minuloročnej fotografickej súťaže pobyt na podujatí zadarmo, túto cenu sa však rozhodol darovať fyzicky postihnutému účastníkovi.

PIATOK
Mapa 1. etapa / 1.časť, Mapa 1. etapa / 2. časť
Po nerušenom odpočinku v hoteli Radar v Nižnej sme sa zúčastnili slávnostného otvorenia 41. ročníka Okolo Tatier. Počasie bolo pomerne chladné, zamračené, ale zatiaľ nepršalo Po zaspievaní hymnickej piesne, kultúrnom programe a príhovoroch organizátorov sa začal štart pelotónu vyše 1200 cyklistov. Cesta bola lemovaná mávajúcimi deťmi, ktorí zdravili cyklistov aj podávaním rúk, pred svoje pracoviská a predajne vyšli aj pracujúci.
Vďaka podrobnému opisu etáp Karola Kováča sme vedeli čo nás čaká. Pomaly a opatrne sme sa presunuli na hraničný prechod Suchá hora, kde nás tento rok po prvýkrát nečakali colníci.
Po krátkej prestávke sme pokračovali územím Poľska cez malebný kraj plný drevených chalúpiek (aj s ponukami nocľahov), kostolíkov, koní a kravičiek. Pred tradičnou zastávkou na salaši s ponukou „baran džúsu“ (borovička + žinčica) začalo mrholiť a tak sme si nasadili proti dažďové ochranné prostriedky. Nie každý cyklista zrýchľoval svoj pohon vysoko-oktánovým ovčím produktom, a tak aj ostatní sme sa čoskoro ocitli pred kostolom v Zakopanom ktorý posvätil Svätý otec Ján Pavol II, a po krátkom zjazde na trhovisku plnom oscypkov a iných dobrôt. Pre rozkopové práce v tejto lokalite sa najmä prvo-okolo-tatranskí cyklisti domnievali že sú v Rozkopanom... Prechádzku hore korzom sme nemohli vynechať, okrem McDonaldu sme videli aj goralský mekáč (Baconald). Miestne podniky sme využili najmä na vyprázdnenie nádrží (ak okrem potu niečo išlo aj do mechúra) a následnom doplnení pohotovostných fliaš, i keď vody z oblakov bolo dosť, našťastie dážď počas našej prechádzky mal tiež krátku prestávku.
V Zakopanom sa každý cyklista z našich klubov mohol slobodne rozhodnúť ako ďalej: ísť, či neísť. Vzhľadom na nevľúdne, sychravé a upršané počasie to bola pre niektorých otázka: byť či nebyť. Natiahli sme latexové ochrany, nepremokavé ponožky, goratexové ochrany tenisiek, nepremokavé nohavice a iné doplnky, pričom niektorí cyklisti-ťažkoodenci pripomínali skôr rybárov, ktorí si zabudli doma udicu. A tak sme šli. Tabuľa hraničný prechod 16 km znela optimisticky, ale tí skúsenejší už vedeli čo ich čaká. Masochisti si prišli na svoje najmä pri stúpaní na sedlo Príslop, kde sa kombinovalo najprudšie stúpanie etapy s protivetrom a dažďom. Ako odmena bolo organizátormi pripravené občerstvenie v podobe banánov, džúsov, všakovakých buchiet, slaných a sladkých koláčov. Chýbal asi len teplý čaj. Zásoby organizátorov boli väčšie ako snaha cyklistov posilniť sa a zvýšiť svoju hmotnosť pred tiahlym zjazdom do malebnej slovenskej dediny Ždiar spáchaním hriechu obžerstva. Kto mal navyše ešte aj zimnú bundu bol vo výhode - a jeho bicykel nevibroval v rytme drkotania zubov. Minuli sme pasúce sa ovečky, a pri smerovej tabuli s nápisom Tatranská Lomnica 7 km sme vedeli, že naša posledná kvapka potu ešte neskropila slovenskú zem...
Podľa nápisov ako napr. erotický salón, bazén, sauna, koliba a pod. sme tí - ktorí odbočili pred T. Lomnicou doľava - začali tušiť že zaslúžená teplá sprcha a posteľ je blízko. Bol to sychravý, mokrý areál Eurokempu. Miestna koliba ponúkala na výber dve jedlá a tri polievky - tú fazuľovú sme si nechali ako palivo na druhú etapu. Len škoda, že koleno, na ktoré sme sa tak tešili tu nemali, a tak nás hrial aspoň pocit, že naše kolená ešte ako-tak fungujú. S nostalgiou sme pozerali na miesta, na ktorých sa (na rozdiel od našich telesných schránok) zastavil čas.

SOBOTA
Využívame ponuku pešej túry - pri chôdzi sa zaťažujú iné svaly ako pri bicyklovaní, tak prečo ich nechať oddychovať? Sprievodný autobus Iveco nás dopravil na východisko túr, skúsení turisti vybrali ako prvý cieľ Zelené pleso (Brnčalova chata). Viedla nás skúsená horská turistka Lydka. Po vyše hodine chôdze sa ocitáme na chodníku pokrytom súvislou vrstvou snehu. Niektorí v teniskách, iní v sandáloch. Našťastie chatár Juraj Gantner nájomca Chaty pri Zelenom plese bol pripravený aj na takéto prípady, a v ponuke tovarov mal aj suché teplé ponožky. Konečne sme videli zariadenie, ktoré má dobrého gazdu, a bohatú ponuka teplých jedál, ktorá nás nehnala do kríkov, či do čistého WC na chate. Niektorí cyklisti ako napr. Petr, Radek a Jirka z obce Černotín u Hranic na Moravě vyšli na horských bicykloch až na túto chatu vo výške 1551 m n.m. Po skupinovej pamätnej fotografii sme pokračovali pekným horským chodníkom v kosodrevine až po Veľké Biele pleso (1616 m n.m.), odkiaľ sa časť našej skupiny vydala na túru ešte ďalej do srdca Vysokých Tatier. Sobota pokračovala tradičným opekaním klobás a diskotékou. Zábavu mnohí pretiahli až do nedele.

NEDEĽA
Mapa 2. etapa / 1.časť, Mapa 2. etapa / 2. časť, Mapa 2. etapa / 3. časť
Ráno o 5:30 hod. sa cyklonedočkavcom naskytol nádherný pohľad na slnkom zaliate štíty hôr. Predpoveď podľa www.weather.com opäť nesklamala, a počasie v nedeľu bolo z posledných troch dní najkrajšie. Škoda len toho občasného chladného, akože inak – protivetra - na Liptove a Orave. Niečo po 7:00 štartujeme z Eurokempu a občerstvujeme sa v samoobslužnej reštaurácii v Starom Smokovci. Odtiaľ ešte plní síl dosahujeme prvý vrchol (1272 m n.m), prechádzame pod Štrbským Plesom. Obliekame sa na spôsob motocyklistov a pokorujeme maximálne rýchlosti, ktoré tí najrýchlejší v helmách ani nechcú radšej prezradiť. Víta nás iný ráz krajiny v Podbanskom a pokračujeme na Liptov. Míňa nás zberný autobus, ktorý vezie aj cyklistov recidivistov – s opakovanými defektami, ktorí ostali bez duše (Cyklopalo). Nestačili ani duše dodané organizátormi pre každého účastníka. Tíško závidíme tým, ktorí to z rôznych dôvodov zalomili v Liptovskom Trnovci, a vydávame sa (o 13:00 hod) na druhú masochistickú časť podujatia – na 7 km stúpanie na horský prechod Huty. Pre mnohých menej trénovaných to znamená aj väčšinovú 7 km/hod. rýchlosť - a podobne ako na stacionárnom bicykli je dôležité túto (necelú) hodinku nedívať sa najmä ďaleko pred seba. Nenechať sa vyprovokovať mladými "žiletkármi" na galuskách, ktorí sa mihnú okolo rýchlosťou akoby z kopca. Na druhom vrchole druhej etapy (1077 m n.m.) obdivujeme Maru (Liptovskú) a tešíme sa na Oravu - a na pravé bryndzové halušky. Zjazd je to príjemný, cesta bez výmoľov a bez nečistôt v okolí kameňolomu. V Zuberci viacerí cyklisti doplnili vypotené tekutiny, pretože do Nižnej, je to – ako hovorí aj jej názov – už len stále nižšie. Stihli sme aj bryndzové halušky, a s miernym meškaním sa o 17:40 hod. vezieme spolu s bicyklami do Bratislavy kde prichádzame pred 22:00 hod..
Záver:
Ďakujeme organizátorom z CK Nižná za výbornú organizáciu podujatia, Výkonnému výboru CK Apollo (Zvada, Mrovka, Hambálek, Olle) za zorganizovanie ubytovania i dopravy kvalitnými dopravnými prostriedkami s profesionálnymi vodičmi, a najmä za sprievodný autobus Iveco, ktorý sa mimoriadne osvedčil, a pomohol v núdzi i ostatným účastníkom podujatia Okolo Tatier, i nečlenom našich klubov.
Predseda Bernard Cykloklubu Cyklojuraj blahoželá tým našim členom, ktorí prešli prvý krát obidve etapy, a tak Vysoké Tatry celé naokolo obišli (Cyklobraňo, Cyklomajo) a ktorí sa zúčastnili podujatia prvýkrát (Cyklobraňo, Martin). Aj keď počasie neprialo tomuto ročníku tak ako minuloročnému - jubilejnému, tešíme sa, že o rok si v Nižnej znovu vypočujeme hymnickú pieseň 42. ročníka podujatia Okolo Tatier.

Súvisiace akcie: Okolo Tatier 40. ročník 25.5. - 27.5.2007, Z Liptova na Oravu cez Huty

1. etapa Zakopane – Tatranská Lomnica
Technické údaje: prejdená vzdialenosť: 102,80 km, priemerná rýchlosť 17,2 km/hod., max. rýchlosť 49,6 km/hod., čistý čas jazdy na bicykli: 5 hodín 57 minút 44 sekúnd (CM)
2. etapa Štrbské Pleso – Nižná
Technické údaje: prejdená vzdialenosť: 122,63 km, priemerná rýchlosť 19,4 km/hod. (16 km/hod po Štrbské Pleso, 21,4 km/hod. po Liptovský Trnovec), max. rýchlosť 54,9 km/hod., čistý čas jazdy na bicykli: 6 hodín 18 minút 34 sekúnd (CM)

Sprievodný autobus Iveco s prívesom

Táňa prišla v plnej polnej

Nakladanie bicyklov

Boris sa rehydratuje pred cestou

Sex v meste a bicykle značky Dema

Braňo a Palo v autobuse

Táňa a Jarka

Cyklobraňo

Cestou tam bolo veselo...

4 chlapi na odpočívadle

Obidva autobusy sa stretli na odpočívadle

Milan, hlavný organizátor Okolo tatier za Cykloklub APOLLO

Radostné vítanie oboch skupín cyklistov

Cyklorudo, Karol a ďalší členovia CK Apollo

V tričku člena Klubu turistov ZŠK Apollo

Martin, Laco...

Malý a veľký autobus

Nastupujeme a ideme do cieľa

Cyklojaro, Cyklorudo a Cykloborci Blaváci.

Aj autobusy potrebujú natankovať

Náš spoľahlivý, ochotný a výborný šofér

Už sa blížime k horám

V autobuse pred Nižnou

Vystupujeme v Nižnej

Gabika v Nižnej pred potravinami

Reklamný plagát 41. ročníka Okolo Tatier

Ideme sa skupinovo registrovať

Koordinátor pre CK Apollo Milan

Lacko rozdáva lístky (aj) na klobásu

Nálepky s logom podujatia

Tričko s logom podujatia

Mapa trás pre cyklistov

Cykloruda zachytil fotoaparát ako obraz

Každý účastník dostal aj dušu (ak by tu svoju upísal diablovi:)

Náš dušpastier a animátor (vľavo)

Cyklorudo v typickej póze

Niektorí išli do Nižnej na bicykli po blate a barinách...

Cyklorudo a Táňa

Prišli aj cyklisti z Čiech na Favorite

Hotel Radar v Nižnej, v ktorom sme bývali prvú noc

V hoteli Radar v Nižnej dobre varili a bola tu široká ponuka výborných jedál

Prekvapenie z kuchyne hotela Radar chutilo

Takto vyzerali bryndzové halušky v hoteli Radar vo štvrtok večer

Izba v hoteli Radar bola slušne zariadená, dobre sa tam spalo

Raňajky v hoteli Radar boli v cene nocľahu

Spoločné raňajky pred prvou (poľskou) etapou

Ešte netušíme čo nás čaká, ale čaj je tá správna voľba...

Spoločné raňajky v cyklodresoch

Cyklorudo je už nachystaný na prvú etapu, aj so slovenskou zástavou, i s reflektorom

Takto to vyzeralo na námestí v Nižnej v piatok ráno približne o 7:00 hod

V programe tento rok vystúpili najmä deti

Čiernobiele videnie sveta

Dievčatká s olympijskými kruhmi boli rozkošné

Ako na spartakiáde...

Moderné tanečné kreácie starších dievčat

Pohľad na námestie z druhého poschodia hotela Radar

Námestie sa postupne zapĺňa cyklistami - ako každý rok o tomto čase

Kultúrny program pokračuje

Posledné prípravy, štart sa blíži

Ešte vystúpenie ďalších tanečníkov

Slávnostné otvorenie - zvuk

Lekár MUDr. Martin Petrík a Janka Kristofčáková - zdravotná sestra podujatia

Hustota cyklistov stúpa

Už len niekoľko minút pred štartom

Cyklojuraj v klubovom drese

Cyklomajo sa chráni pred mrholením

Podobne ako minulý rok, aj teraz bolo na námestí najviac dresov Cykloklubu Apollo, hoci mnohé boli ukryté pod teplým odevom...

Štartujeme:
Hymnická pieseň a štart - zvuk

V Nižnej boli ulice lemované deťmi - ako na Pretekoch mieru, či Tour de France :)

Aj kvôli takejto atmosfére sa oplatí podujatia zúčastniť

Odvážnejší cyklisti podávali deťom ruky, čomu sa veľmi tešili...

Pani učiteľky bdeli nad bezpečnosťou detí a tým aj cyklistov

Aj Cyklomartin podával deťom ruku

Cyklomartin sa pozdravil s deťmi bezpečne

Pri pohľade na toľko detí na Orave sa nemusíme báť že vymrieme...

Bezstarostné detské duše sa tešia zo života

V Nižnej sme prechádzali mnohými ulicami lemovanými deťmi

Štart pelotónu bol pozvoľný, bezpečný, bez pádov - podujatie nie je pretek

Aj Cyklolaco musel ísť neobvykle pomaly za čelom pelotónu

Pelotón je ešte pohromade

Toto sú cyklisti z nášho autobusu v pelotóne

Keď nestačila cesta, išlo sa aj po chodníku

Spomaľujeme a zatáčame doľava

V prírode to kvitne - neskôr ako na juhu, ale popŕcha - a tak ani alergici nemajú problém šlapať do pedálov

Sme v Tvrdošíne. Naše intercity bicykle tu nestoja.

Aj pracujúci okolitých podnikov zdravia cyklistov 41. ročníka OKOLO TATIER

Autobusy i kamióny museli čakať kým prejdú cyklisti

Cez rozkvitnuté aleje ovocných stromov všetci svorne napred

Čelo pelotónu bolo v nedohľadne

Cyklobraňo sa teší. Ešte netuší čo ho čaká

Prvých dvadsať kilometrov bolo vcelku pohodových.

Krajina sa začína vlniť a objavujú sa prvé terénne nerovnosti.

Cyklojuraj míňa našu odpočívajúcu skupinku

Cyklojuraj v čele menšej skupinky

Míňame
Hotel Roháč v Trstenej

Nasleduje odbočka smerom na Suchú Horu a Zakopané

Prvé stúpanie v obci Vitanová

Začína ísť do tuhého

Jarke to šľape aj do kopca

"Kopce hravo zdolávam" - úryvok z
hymnickej piesne

Prudký zjazd pred obec Hladovka

Hraničný prechod Suchá Hora (27. km)

Na hraničnom prechode. Tento rok prvýkrát bez colníkov.

Chvíľku odpočinku a osvieženie nedažďovou vodou.

Sme v Poľsku. Na Zakopané sa odbočuje doprava.

Ešte 18 km chýba do Zakopaného.

Tu začalo popŕchať. Nasadzujeme prostriedky individuálnej protidažďovej ochrany cyklistu.

Ešte fotka Braňa pred drevených kostolíkom. S Cyklolacom sa sa to fotili pred rokom.

Tu na salaši sa dákúpiť baran-džús (borovička + žinčica) zrýchľujúca presun do kríkov alebo do Zakopaného (na WC).

Cyklobraňov intercity bicykel na salaši nestál.

Obcházková tabuľa naznačuje, že sa blížeme do Rozkopaného

Prekonali sme najvyšší bod prvej časti prvej etapy podľa GPS navigácie - prešli sme 41,31 km, do výšky 607,1 m a čaká nás zjazd do Zakopaného

Takto zaznamenal našu trasu do Zakopaného veľký brat zo satelitov...

Pred kostolom v Zakopanom ktorý posvätil Svätý otec Ján Pavol II

Už sa blížime k trhovisku a k pešej zóne v Zakopanom

Je to stále dole kopcom

Už prišiel do Zakopaného aj predseda Lacko...

...a aj podpredseda Lacko...

...a Martin a ďalší Lacko...

A tak sme sa aj v Rozkopanom odfotili

Jarka bola celá nepremokavá

Ideme po korze v Zakopanom

Tento nie je z našej skupiny

Oscypki chutia vraj inak ako oštiepky. Do poľského oscypka sa pridáva maximálne 40 % kravského mlieka, do slovenského až 80 %.

Tradičné, pikantné i ešte onakvejšie oscypki

Cyklopalo na korze v Zakopanom

Korzo v Zakopanom bolo v piatok plné cyklistov

Tu sme vypustili prebytočné nevypotené tekutiny

Aj tu stromy v máji kvitli

Rady a posilnenie pred ďalšími kopcami

Protidažďová úprava odevov

V Bernard dresoch na korze v Zakopanom

Konské povozy tu možno často stretnúť

Typická fotografia z pešej zóny v Zakopanom

Cyklojuraj s ochranou hlavy na korze

Baconald - horalský fastfood možno raz ovládne svet...

Všakovaké dobroty sa pripravujú priamo na ulici

Oponki, Zsyszky - karmelowe, orzechowe, czekoladowe, Precle

Tu sa dá kúpiť čapované pivo

Po stúpaní nad Zakopané nasleduje kratučké klesanie

Takéto občas prerušované stúpanie trvalo 16 km - až k štátnej hranici Lysá Poľana (68 km)

Majka v žltom tričku (vetrovke) sa neúnavne posúvala vpred

Šľapať musel aj Jano na kvalitnom bicykli

Kopce zdolávali cyklisti rôzneho veku, i rozprávkové bytosti

Predseda Lacko na hraničnom prechode Lysá Poľana po 68 km jazdy na bicykli

Cyklomajo v pršiplášti

Cyklopalo je pripravený aj na chytanie rýb...

A sme opäť v Slovenskej Republike

Lysá Poľana

Tu sa dá opäť tankovať slovenské palivo - tak ako sme sa dočítali v podrovnom opise etáp

Po najťažšom stúpaní etapy v dĺžke 5 km prichádzame do sedla Príslop (77 km)

Občerstvenie v upršanom sedle Príslop

Banány nám dodali najmä vypotené kálium (draslík) B a C vitamín

Nealkoholické vody na rehydratáciu

V ponuke bolo aj slané pečivo, dôležité najmä pre tých ktorý soľ potili

Výborné lekvárové domáce buchty

Nasleduje zjazd do obce Ždiar

V obci Ždiar

Konský povoz v obci Ždiar

Pasúce sa ovce neďaleko Ždiaru

Opúšťame Ždiar a pokračujeme do Tatranskej kotliny

7 km pred Tatranskou Lomnicou začal posledný úsek tiahleho stúpania, ktoré sa nie a nie na obzore zlomiť...

Ešte stále nie je etapy koniec

Konečne je na dohľad Eurokemp v ktorom budeme dve noci spať v 4-posteľových chatkách

Cyklorudo a Cykloborci Blaváci sa chystajú v sobotu ráno na Pieniny

Petr, Radek a Jirka z obce Černotín u Hranic na Moravě prišli na horskom bicykli až ku chate vo výške 1551 m n.m.

Dievčatá dosiahli prvý vrchol.

Nádherné žlté polia na Liptove

Tesne pred výstupom na horský prechod Huty bol, okrem občerstvenia, cyklistom k dispozícii aj ochotný mechanik